מהו אישור כיבוי אש?
אישור כיבוי אש, או אישור כיבוי אש לעסק, הינו אסמכתה רשמית המוכרת בחוק המונפקת בידי הרשות הראשית לכבאות והצלה, המאשרת כי המבנה המחזיק בה בהווה, עומד בכל דרישות בטיחות האש אליהן הוא מחויב חוקית, אשר נקבעו עבורו ע”פ תקני מכון התקנים הישראלי (מת”י), ודרישות הרשות הארצית לכבאות והצלה.
דרישות בטיחות האש משתנות ממבנה למבנה, בהתאם לרמת הסיכון 1 או 2 מצויה בו, אשר מוגדרת ע”פ הרשות הראשית לכבאות והצלה ומכון התקנים הישראלי. הדרישות המשתנות באות לידי ביטוי בסדר הגודל של מערכות המערכות המותקנות, סוג הטכנולוגיה, וכמות ציוד כיבוי האש המוחזק במקום.
על מנת לקבל את אישור כיבוי אש, יש לתכנן, לבצע ולהגיש תוכנית בטיחות אש ע”פ הדרישות המתקבלות, ולבצע את ההליך יחד עם הגורמים המוסמכים לכך בלבד ע”פ מכון התקנים הישראלי והרשות הארצית לכבאות והצלה.
עמידה בדרישות בטיחות אש, וקבלת אישור כיבוי אש, תקפה למבנים פרטיים ועסקיים כאחד.
חוק רישוי עסקים
תנאי הכרחי בקבלת רישיון עסק על פי חוק, הוא קבלת אישור כיבוי אש לעסק מרשות הכבאות וההצלה בישראל.
אישור זה נדרש על ידי הרשות המקומית, או מי שהוסמך מטעמו של משרד הפנים (רשות הרישוי).
אי עמידה בתנאי רשות הכבאות, עשויה להוביל לסירוב מתן רישיון עסק, כמו גם סירוב חברת הביטוח, לבטח את העסק.
מובילים את בטיחות האש בישראל עם שירות 360° בפריסה ארצית.
סיוע אקטיבי
מול הרשויות
מערכות איכות
שיוצרות פחות תקלות
איש קשר צמוד
לניהול שוטף
בטיחות אש
360°
בין לקוחותינו
ליצירת קשר,
מלאו פרטים ונחזור אליכם.
חוק רישוי עסקים, תשכ”ח 1968 והתיקונים בהקשר זה, מסמיכים את רשות הרישוי ו/או נותני האישורים, שרשות הכבאות וההצלה בישראל נמנית עליהם, להתנות את מתן הרישיון, בביצוע פעולות מסוימות.
רשות הכבאות וההצלה בישראל, רשאית לקבוע תנאים, הכוללים תוספים והגנות מפני סיכוני אש, והם יהוו תנאי הכרחי לקבלת אישור כיבוי אש ורישיון עסק, כנגזרת לכך.
אי לכך, עסקים צריכים להיערך מבעוד מועד, בכדי להתאים את המבנה והעסק, לדרישות העולות מחוקי הכבאות וההצלה בישראל.
חובת אישור כיבוי אש
ע”פ חוקי מדינת ישראל הכפופים למכון התקנים הישראלי והרשות הארצית לכבאות והצלה: ללא אישור כיבוי אש תקף, לא ניתן לאכלס מבנים פרטיים ועסקים או לבצע בהם כל פעילות, למעט עבודות בניה והקמה.
כמשתמע מכך, קבלת אישור כיבוי אש הינה חובה אבסולוטית בקרב 91% מהמבנים בישראל. כיום, כנתון מכריע וגורף של 91%, כל מבנה בישראל נדרש ביישום תוכנית בטיחות אש כלשהי, מן הגדול אל הקטן. ולכן אישור זה לא פוסח על אף מבנה ישראלי.
מי פטור מאישור כיבוי אש?
רפורמה ממשלתית 2017, קבעה כי מעתה יתאפשר לעסקים בעלי דרגת סיכון אש נמוכה-בינונית למלא תצהיר כיבוי אש בתהליך קצר ופשוט הרבה יותר, הפוטר אותם מן הפרוצדורה המורכבת הכרוכה בהוצאת אישור כיבוי אש מרשות הכבאות, ובכך לקבל רישיון עסק בקלות.
הקלה בתהליך רישוי העסקים
קבלת היתרים לעסק הוא תהליך הדורש עבודה רבה במספר מישורים, בין האישורים החשובים נמצא אישור כיבוי אש, אשר ניתן על ידי נציבות הכבאות ומיועד להבטיח את בית העסק מפני סיכון התפשטות אש ולאפשר את פעולות הכיבוי והחילוץ במקרה הצורך.
התפנית בשנים האחרונות
בשנים האחרונות, נפתח מסלול מקוצר לעסקים אשר נדרשים בביצוע מספר קטן יותר של פעולות בטיחות אש על פי רשות הכבאות, מכיוון שדרגת הסיכון שלהם נמוכה יותר. המסלול המקוצר נפתח בעקבות עדכונים ממשלתיים ב-2017, אשר מטרתם לצמצם בירוקרטיות עבור בעל העסק הזכאי לכך, ועבור הגופים הממשלתיים.
כחלק מהמערכת החדשה, נוצר מסלול תצהיר כיבוי אש מקוצר, שמטרתו להפחית את המשקל ולקצר את התהליך של רישוי העסקים, במקביל לשמירה על התנאים המבטיחים לבטיחות אש מספקת.
הרפורמה שהובילה לשינוי:
במסגרת השיפורים בחוק רישוי העסקים שהתווסף בשנת 2017, עסקים עם סיכון אש נמוך אינם נדרשים להשיג אישור כיבוי אש מרשות הכבאות כתנאי לקבלת רישיון עסק.
תצהיר כיבוי אש מקוצר
עסקים אלו יכולים להגיש במקום תצהיר חתום המעיד על קיומו של יישום תוכנית בטיחות אש במבנה. מילוי של התצהיר המקוצר, תחת חתימת עורך דין, מהווה דרך חלופית לאישור כיבוי האש המקובל. נציבות הכבאות מקבלת עותק מהתצהיר ויוכלה לבצע בדיקות רציניות בבתי העסק.
על בעל העסק להבטיח את עמידתו בכל הנחיות בטיחות האש, לבצע את הבדיקות והתחזוקות במועדים הקובעים לו, ולשמור על תיק בטיחות אש מסודר המכיל את כל דרישות הבטיחות.
מהו “מסלול תצהיר” כיבוי אש?
מסלול תצהיר כיבוי אש הוא כלי המיועד לקצר את התהליך של רישוי העסקים, במקביל להבטחת בטיחות הכיבוי בבתי העסק. תהליך זה מקנה לבעלי העסקים גמישות יותר ומאפשר חיסכון בזמן ומשאבים.
תצהיר רשמי הינו חתום בלבד ע”פ עו”ד.
בכדי שתצהיר יהיה רשמי, צריך להיות מתוך חתימת עורך דין, והגשתו לרשות המקומית המוסמכת. ברגע שהתצהיר מתקבל, רשות הכבאות יכולה לבצע ביקורות רגילות ופתאומיות על מנת לוודא את עמידת העסק בתנאי הבטיחות.
הוראות הגשת תצהיר מסלול
- התייעצות עם חברת בטיחות אש מקצועית ומוסמכת על מנת לאפיין את המבנה, ולהכריע האם הוא משתייך לרמת הסיכון הנמוכה הרשאית לגשת מסלול תצהיר, או שנדרש בתוכנית רחבה יותר הכוללת מסלול רחב של “אישור כיבוי אש”.
- הורדת טופס מילוי “מסלול תצהיר מהאתר הממשלתי בקישור הבא: קובץ והוראות מסלול תצהיר.
- מילוי טופס התצהיר: מומלץ למלא את הטופס יחד עם מומחה בטיחות אש המומסך לכך, אך זו אינה חובה.
- שליחתו לרשויות: יש לשלוח את התצהיר מלא וחתום ע”י עו”ד, אל מוקד שירות ומידע עבור כבאות והצלה לישראל – מדור הגנה מאש. ניתן לשלוח אותו למייל tservice@102.gov.il
ליצירת קשר,
מלאו פרטים ונחזור אליכם.
מי מחויב בהפקת האישור?
כל עסק פיזי בישראל, מחויב להתייעץ עם מומחה לבטיחות אש, ולפעול יחד עם הרשות הארצית לכבאות, כדיי לבחון האם הוא נדרש בהפקת אישור כיבוי אש.
מי שמחויב להפיק אישור כיבוי אש, הינו כל עסק פיזי בישראל, אשר רמת הסיכון שלו הוגדרה כבינונית-גבוהה, ולא כנמוכה.
מבחינה הסטטיסטית, 95% מהעסקים בישראל מוגדרים כבעלי רמת סיכון בינונית-גבוה. וכי רשות הכבאות וההצלה לישראל קבעה כי מבניהם נמצא תחת הקריטריונים המעמידים אותו בסכנה סטנדרטית (בינונית), עד גבוה, להתלקחות של שריפה. ולכן – מחוייבים הם בהפקת אישור כיבוי אש.
ברמה העקרונית, רשות הכבאות וההצלה, וכנגזר מחוק רישוי עסקים תשכ”ח-1968, תבחן את פעילות העסק, לצורך קביעת החובה באישור כיבוי אש לעסקים, גם אם איננה תואמת את הקטגוריות:
1. בריאות, רוקחות קוסמטיקה
2. דלק ואנרגיה
3. חקלאות, בעלי חיים
4. מזון
5. מים ופסולת
6. מסחר ושונות
7. עינוג ציבורי, נופש וספורט
8. רכב ותעבורה
9. שירותי שמירה ואבטחה, נשק ותחמושת
10. תעשייה, מלאכה, כימיה ומחצבים
עסקים בסיכון נמוך שאינם מחויבים:
כפי שנכתב לעיל: יחד עם זאת, בשנת 2017 בוצעה רפורמה שהגדירה עסקים על פי רמת המסוכנות שלהם.
רמות המסוכנות נקבעו בכדי להקל על הבירוקרטיה והפרוצדורות בקבלת רישיון עסק. כך שעסקים בעלי רמת סיכון נמוכה, יוכלו לקבלת רישיון עסק תחת הצהרה “מסלול תצהיר” על עמידה בדרישות בטיחות האש, כפי שנקבע על פי רשות הכבאות וההצלה.
העסקים במסלול תצהיר, בעלי הסיכון הנמוך, כפי שיקבע על ידי הרשות המקומית, יקבלו חוברת הסבר והדרכה, מפרט דרישות לכלל העסקים במסלול וטופס תצהיר שיש למלאו ולאמתו על ידי עורך דין.
התצהיר כולל התחייבות בין היתר, לפתיחת תיק מסמכים, שבו יישמרו התצהיר, כל אישורי התקינות למערכות ואישורים לעמידה בדרישות רשות הכבאות. רשות הכבאות תבצע ביקורת מדי תקופה, בכדי לוודא עמידה בהתחייבות בתצהיר, בדיקת אישורי תקינות ובדיקת פעילות העסק, אם לא בוצעו שינויים.
עסקים ברמת סיכון בינונית וגבוהה, מחויבים לפעול על פי ההכנות המוקדמות שנקבעו בדרישות רשות הכבאות ועל פי הביקורת שביצעה בפועל. במקרה זה, כדאי לחבור לחברות מוסמכות לבטיחות אש, אשר מלוות ומייעצות, מכינות תיק וסקר סיכונים, כמו גם נותנות אישורי בטיחות בעבור רשות הכבאות וההצלה.
מי האחראי להפקתו?
האחראי להפקת אישור כיבוי אש במבנה, הינו האחראי המבנה ובעליו החוקיים. במקרים בהם קיים חוזה שכירות בין שוכר למשכיר – נדרש תיאום מקדים בנושא בטיחות האש ועלויותיה במבנה.
הרפורמה להקלה באישור ב-2017
יחד עם זאת, בשנת 2017 בוצעה רפורמה שהגדירה עסקים על פי רמת המסוכנות שלהם.
רמות המסוכנות נקבעו בכדי להקל על הבירוקרטיה והפרוצדורות בקבלת רישיון עסק. כך שעסקים בעלי רמת סיכון נמוכה, יוכלו לקבלת רישיון עסק תחת הצהרה על עמידה בדרישות בטיחות האש, כפי שנקבע על פי רשות הכבאות וההצלה.
העסקים במסלול תצהיר, בעלי הסיכון הנמוך, כפי שיקבע על ידי הרשות המקומית, יקבלו חוברת הסבר והדרכה, מפרט דרישות לכלל העסקים במסלול וטופס תצהיר שיש למלאו ולאמתו על ידי עורך דין.
ציוד הכיבוי הסטנדרטי הנדרש, הינו, עמדת כיבוי אש תקנית, גלגלון כיבוי, מטפים, שילוט הכוונה למילוט, תאורת חירום, מערכת חשמל תקנית ומערכת גילוי אש ועשן.
התצהיר כולל התחייבות בין היתר, לפתיחת תיק מסמכים, שבו יישמרו התצהיר, כל אישורי התקינות למערכות ואישורים לעמידה בדרישות רשות הכבאות. רשות הכבאות תבצע ביקורת מדי תקופה, בכדי לוודא עמידה בהתחייבות בתצהיר, בדיקת אישורי תקינות ובדיקת פעילות העסק, אם לא בוצעו שינויים.
עסקים ברמת סיכון בינונית וגבוהה, מחויבים לפעול על פי ההכנות המוקדמות שנקבעו בדרישות רשות הכבאות ועל פי הביקורת שביצעה בפועל. במקרה זה, כדאי לחבור לחברות מוסמכות לבטיחות אש, אשר מלוות ומייעצות, מכינות תיק וסקר סיכונים, כמו גם נותנות אישורי בטיחות בעבור רשות הכבאות וההצלה.
איך מוציאים אישור כיבוי אש? מה כולל ההליך המפורט
ליצירת קשר,
מלאו פרטים ונחזור אליכם.
אישור כבאות לצרכי רישיון עסק, מותנה בדרישות הכבאות ובפנייה בבקשה לרשות הרישוי.
תהליך בקשה לאישור כיבוי אש לעסקים, כולל מספר נושאים, שהם שלבים בתהליך:
שלב הכנה לפני הבקשה, הוא לבצע את הנדרש על פי דיני כבאות והצלה בישראל, מתוך מפרט או דרישות מקצועיות.
שלב ההכנה כולל את הדרישות הסטנדרטיות, שכל עסק בישראל חייב בהם. מדובר בהתקנת עמדת כיבוי תקנית, מטפים וכו’, הקיימים במפרט הדרישות במסלול התצהיר.
עם סיום ביצוע הנדרש, יש להגיש בקשה לרישיון עסק לרשות הרישוי, במסגרתה נדרש להציג אישור בטיחות אש.
בשלב הבא, יתואם ביקור של מפקח בטיחות אש, מתחנת הכיבוי הנמצאת בתחומי הרשות, הכרוך באגרה, אשר יבצע ביקורת להכנה שבוצעה, בגינה יישלח דו”ח ביקורת, המפרט ליקויים, אם קיימים.
דו”ח הביקורת יכלול לוחות זמנים לביצוע תיקון הליקויים, אם ישנם, ותקבע ביקורת נוספת.
היה והעסק עמד בדרישות ובתיקון הליקויים, יינתן לו אישור כיבוי אש לעסק, שיועבר לרשות הרישוי, כמסמך משלים בבקשה לרישיון העסק.
אי עמידה בדרישות, ייתנו בידי רשות הכיבוי וההצלה את ההחלטה, באם לשלול ולסרב למתן רישיון מידי הרשות הרישוי, או להחליט החלטות אחרות על פי שיקולה.
החשיבות החוקית לאישור
“אי ידיעת החוק, אינה פותרת מעונשו” – על כל בעל מבנה או שוכרו, לטפל בנושא בטיחות האש, להקים ולתחזק אותה באופן השוטף והחוקי, וכמובן – להפיק על כך אישור כיבוי אש לעסק או למבנה הפרטי.
הפקת אישור כיבוי אש היא הינה חובה ברמה החוקית. כל מבנה שלא טיפל בבטיחות האש שלו והוציא את כל האישורים הנדרשים לרבות אישור כיבוי אש – חושף את בעליו לקנס בלתי מבוטל של אלפי שקלים, מטעם הרשות הארצית לכבאות והצלה, הפועלת מטעם חוק בישראל.
חשיבותו מצילת החיים
אישור כיבוי אש לעסק או לכל מבנה, הוא אינו רק אסמכתא פשוטה, אישור זה הינו העובדה כי המבנה שלכם פעל ע”פ כל התקנים והדרישות החוקיות הנדרשות עליו לשמירה על בטיחות אש בישראל. לכן הוצאת אישור זה מהווה כביטחון האישי שלכם ושל מאוכלסי המבנה, כי הם בטוחים יותר מפני הסכנות האורבות מסוג שריפה במבנה. מעבר לחובה החוקית, מדובר גם בחובה המוסרית שלכם כלפי המבנה שלכם.
התהליך להוצאותו
התהליך השלם להוצאת אישור כיבוי אש לעסק
הגשת בקשה לרשיון עסק אל רשות הרישוי.
כאשר מגישים בקשה לרישיון עסק לרשות הרישוי, הרשות תרצה לבחון את זכאותכם לרישיון עסק בכל המישורים, אחד מהם – הוא בטיחות אש.
אפיון רמת הסיכון במבנה שלכם ודרישות בטיחות האש בהתאם לכך.
כאשר מגישים בקשה לרשיון עסק אשר ידוע מיקומו הפיזי – הרשות הארצית לכבאות והצלה תיצור עמכם קשר, לטובת בחינה פיזית של המבנה שלכם. בבחינה תיקבע רמת הסיכון במבנה שלכם, ובהתאם לכך ולצרכים הספציפיים במבנה – יקבעו דרישות בטיחות האש: איזה ציוד נדרש במבנה כגון מטפים וארונות כיבוי אש, ומערכות אוטומטיות כגון מערכות כיבוי אש (ספרינקלרים) ומערכות גילוי אש אוטומטיות.
חבירה לחברת בטיחות אש, והוצאת הדרישות לפועל.
בשלב זה, יהיו בידכם מסמכים מרשות הכבאות שעליכם לשתף עם חברת בטיחות אש, שתסייע לכם באספקת מענה פיזי, תכנוני ותפעולי של דרישות בטיחות האש במבנה, שלב זה כולל:
יצירת סקר סיכונים לבטיחו אש/החזקה במסמך.
סקר סיכוני בטיחות אש הינו אפיון וסקירה של כל סכנות בטיחות האש הפוטנציאליות, המוכרות, והאפשריות במבנה שלכם. סקר זה מהווה את הבסיס (המקור עליו מתבססים) לבניית תוכנית בטיחות האש במבנה שלכם. סקר זה יכול להתבצע אך ורק בידי יועץ בטיחות אש המוסמך לכך מטעם הרשות הארצית לכבאות והצלה. בהקשר של בטיחות אש, סקר סיכונים מתבצע במהלך שלבי הבניה של המבנה, כתנאי מהותי לקבלת טופס 4 לאישור אכלוס. זאת מכיוון ששיקולי בטיחות אש הם משהו שצריך לקחת בחשבון בשלב התכנון האדריכלי של המבנה.
יצירת תוכנית בטיחות אש ע”פ נספח אמצעים 532/שימוש בתוכנית קיימת.
שימוש בתוכנית בטיחות אש קיימת, או יצירת תוכנית בטיחות אש ע”י יועץ בטיחות אש מוסמך במבנים חדשים. תוכנית בטיחות אש הינה תוכנית אדריכלית המתייחסת לבטיחות האש בספקטרום הרחב, ומתייחסת לנושאים: המערכות שיותקנו ואופן השימוש בהן, ציוד כיבוי האש ואופן השימוש בו, סימון נגיש קריא וברור במדבקות בולטות של דרכי מילוט המילוט בעת חירום, וכמובן – סימון גם של מיקומם של ציוד כיבוי האש והמערכות בו. בתוכנית זו, יושמו הדגשים גם על הדרכת העובדים בעת מקרי חירום (נהלי חירום), ועל ביצוע בקרה ותחזוקה כחוק עבור כל המערכות והציוד (פעם בשנה לפחות). תוכנית בטיחות אש מבוצעת רק ע”י יועץ בטיחות אש המוסמך לכך ממכון התקנים הישראלי והרשות הארצית לכבאות והצלה, ובנוסף, מתבצעת ע”פ דרישות הרשויות, בייחוד של מכון התקנים הישראלי ותקניו.
בדיקת אופיין מים: בדיקת אספקת לחץ המים במבנה.
בדיקת אופיין רשת מים נועדה כדיי לאפיין את רשת המים הנוכחית במבנה, על מנת לבדוק האם לחץ המים המגיע אליו חזק מספיק על מנת לעמוד בדרישות מערכת כיבוי האש האוטומטית (הספרינקלרים) אשר עתידה להתקיים במבנה. מבנה גדול יותר יצטרך לחץ מים גדול יותר, מכיוון שכמות המתזים שתופעל בו רבה יותר. לחץ המים במבנה יכול להגיע ממערכת המים העירונית, או מתוך לחץ המים המופרט של המבנה, אשר נבנה באופן ייעודי לכך, על מנת לספק זרימת מים חזקה יותר. ישנם מקרים בהם נדרש להקים מאגר מים ייעודי לכך במסגרת תוכנית בטיחות האש במבנה.
תכנון תוכנית הקצאת משאבי בטיחות אש רב גונית
הכוללת ציוד כיבוי אש ומערכות בטיחות אש, ותכנון עיוני מופרד לכל אחד מן האמצעים הבאים ע”פ הנחיות התקנים הרלוונטיים. תוכנית זו כוללת הקצאת משאבים, ותיכנון מיקומם של כל האמצעים המערכות הדרושות, התוכניות כוללות:
- מטפים לכיבוי אש ע”פ תקן 129 חלק 2
- עמדות כיבוי אש ע”פ תקן 2206 חלק 1
- מערכות גילוי אש ועשן ע”פ תקן 1220 חלק 3 לרבות ואזעקה וחייגן אוטמטי.
- מערכות אוטומטיות לכיבוי אש (ספרינקלרים) ע”פ תקן 1596 חלק 1
- מערכות רלוונטיות נוספות.
שליחת התוכניות אל מכון התקנים ובקרה פיזית.
לאחר תכנון התוכניות, נדרש לשלוח אותן למכון התקנים לביקורת, ואף לתאם הגעה פיזית של מכון התקנים אל המבנה, אם ומדובר בהתקנת מערכות מסוג ספרינקלרים.
הגעה פיזית של מכון התקנים הישראלי למבנה לצורך אישור או דחיית התוכנית.
אם במבנה קיים תכנון של מערכת ספרינקלרים, מכון התקנים יגיע לביצוע ביקורת פיזית במבנה, על מנת לאשר את התוכנית או לדחותה.
התקנת המערכות והציוד במבנה.
זהו השלב הפיזי בו מתקינים את המערכות והציוד במבנה. ההתקנה מתבצעת ע”י חברת בטיחות אש המוסמכת לכך בלבד. חשוב לציין כי עבור כל מערכת או ציוד כיבוי אש ידני, קיים תקן ייעודי, ותעודת הסמכה ייעודית המאפשרת לעסוק בו ברמה החוקית – ודאו כי לחברת בטיחות האש שלכם יש הסמכה ייעודית עבור כל אחד מן האמצעים והמערכות אשר יותקנו במבנה שלכם.
מילוי טפסי תיעוד וקבלת אישור פורמלי על כך.
לאחר התקנת כל מערך בטיחות האש במבנה, למלא טפסי תיעוד על כך, ויש לשלוח כל אחד מהטפסים היעודיים לרשות הארצית לכבאות והצלחה. כל עסק או מבנה, נדרש למלא את הטפסים הרלוונטיים אליו בלבד, בהתאם לאמצעי בטיחות האש שהותקנו במבנה (יתכן ולא כל הטפסים יהיו רלוונטים לכל מבנה). להלן כל הטפסים לנוחיותכם:
- טופס מס’ 1 – אישור תקינות ציוד כיבוי גלגלונים וזרנוקים ע”פ תקן 2206 חלק 2: טופס מקוון
- טופס מס’ 5 – אישור תקינות כיבוי בלוחות חשמל עלה לייצור ע”פ תקן 5210: טופס מקוון
- טופס מס’ 6 – אישור תקינות/תחזוקה מערכת למסירת הודעות (כריזת חירום) ע”פ ת”י 1220 חלק 11: טופס מקוון
- טופס מס’ 4 – “אישור תחזוקה מערכת גילוי אש על-פי תקן ישראלי ת”י 1220 חלק 11: טופס להורדה
- טופס מס’ 2 – “אישור תכנון והתקנה עד 10 מתזים” ע”פ תקן 1596 חלק 1: טופס להורדה.
- טופס מס’ 7 – תקינות מערכת אוטומטית לכיבוי אש ספרינקלרים ע”פ תקן 1596 חלק 1: טופס להורדה
- טופס מס’ 2 – “אישור תקינות ציוד כיבוי – תחזוקת מטפים מיטלטלים” ע”פ תקן 129 חלק 1: טופס מקוון
- טופס מס’ 8 – אישור תקינות גנרטור חירום: טופס להורדה
- טופס מס’ 9 א – תקינות מערכת כיבוי במנדפים: תקן 5356 חלק 2: טופס להורדה
- טופס מס’ 11 – תקינות כיבוי במנדף לפי תי 5356 חלק 2: טופס להורדה
- טופס מס’ 10 – תקינות מערכת שליטה בעשן: טופס להורדה
- טופס 14- אישור ביצוע הדרכת עובדים: טופס להורדה
יצירת תיק שטח, תיעודו במסמך, והגשתו אל הרשות הארצית לכבאות והצלה.
תיק שטח לבטיחות אש, הוא אוגדן של מסמכים ופרטי מידע בעלי רלוונטיות לנושא בטיחות האש של המבנה שלכם. הוא מוגש לשירותי כבאות והצלה על פי חוק, מתוך מטרה לסייע לשירותי הכבאות הקרובים אליכם לפעול באופן מיטבי במקרה של אירוע חירום מסוג שריפה במבנה. (בעזרת מערכות הגילוי וההתראה – כוחות הביטחון מקבלים התראה אוטומטית, ולכן מודעים למקרי סכנה בזמן אמת). בין פרטי מידע שיש בתיק השטח: מידע הנוגע למיקומו של המבנה, דרכי ההתקשרות, תיאור תשתיות, ניתוח, הערכת סיכונים, הנחיות לביצוע בזמן אירוע, תצלומים ועוד (על הדרישות המדויקות להכנת תיק שטח נפרט בהמשך). לאחר שתיק השטח מוגש, שירותי הכבאות מרכזים את הנתונים העיקריים לגבי המבנה בטופס מיוחד, אשר נועד לשמש את חדר המבצעים בשלבים ראשונים של אירוע חירום המערב את כוחות כיבוי האש. הכללים המסדירים את הכנת תיק שטח – לגבי אילו מבנים הדרישה חלה, מה בדיוק צריך לכלול בתיק השטח, וכיוצ”ב – מצויים בהוראת נציב כבאות והצלה 503 – “הכנת תיק שטח” (להלן: “הוראת נציב 503”) והיא תעמוד במוקד סקירתנו היום.
תיק שטח מכיל:
- רשימת ציוד כיבוי האש כגון מטפים ועמדות כיבוי אש קומפלט (מלאות)
- מערכות גילוי אש אוטומטיות – מפרט טכני
- והמרכות הנמצאות במבנה.
- תיאור של פיתחי המילוט ושל יציאות החירום המסומנות והמוגדרות.
- תכנון מפורט של פתחי אוורור, מנדפים, והמערכות למיזוג האוויר.
- כמות המאוכלסים האופטימלית במבנה.
- חומרי הגלם עליו בנוי המבנה, כגון מתכות,עצים, דלתות, קירות, מטבח (למעט ריהוט).
- לוחות החשמל ופירוטם.
- תוכניות הנדסיות (קנה מידה 1:00)
- מפרט מערכת גז פחמימני מעובה.
טופס עבור אישור הגשת תיק שטח הגנה מאש: טופס להורדה
קבלת אישורים מהרשות הארצית לכבאות והצלה.
לאחר הגשת כל מסמך המתעד אישור תקינות מערכת או אמצעי בטיחות אש (בעזרת הטפסים שלעיל), הרשות תנפיק עבורכם אסמתכתא המאשרת כי ביצעתם את כל אחת מן המשימות בהצלחה. יש לשמור את האישורים, על מנת להגישם, ובעזרתם, לקבל אישור כיבוי אש לעסק או למבנה הפרטי שלכם.
בקרת מפקח בטיחות אש מטעם הרשות הארצית לכבאות והצלה.
על מנת לקבל אישור כיבוי אש עבור עסק חדש או קיים,יש לתאם ביקור של מפקח בטיחות אש מטעם הרשות הארצית, יחד עם הצגת כל אישורי רשות הכבאות הארצית ומכון התקנים הישראלי, המוכיחים כי ביצעתם במבנה שלכם את כל דרישות בטיחות האש אשר תוכננו עבור המבנה הספיציפי שלכם: תכנון תוכנית בטיחות אש, ביצוע בדיקות מקדימות, התקנת מערכות בטיחות אש, המצאת ציוד כיבוי אש ידני במבנה (וכי המערכות וכל האמצעים תקינים ע”פ התקנים הישראליים). ובנוסף, כי תכננתם תיק שטח המתואם עם רשות הכבאות, וביצעתם הדרכת בטיחות אש לכל העובדים. ביקור המפקח הינו ביקור פיזי. *הביקור כרוך באגרה לשם מילוי דו”חות ביקורת ומפרט ליקויים.
קבלת אישור כיבוי אש פורמלי מהרשות הארצית לכבאות והצלה.
לאחר התכנון, הביצוע, קבלת המסמכים, וביצוע הביקור המסכם במבנה שלכם מטעם הרשות הארצית – יוחלט ע”י הרשות אם כי ביצעתם את כל דרישות בטיחות האש אשר קיבלתם בהצלחה, אם כן – הרשות תשלח לכם את אישור כיבוי האש הנכסף, אשר יהווה צעד משמעותי נוסף בקבלה או חידוש רישיון העסק שלכם, או אכלוס המבנה הפרטי שלכם, יחד עם אישורים נוספים מתחומים נוספים.
או סירוב/ביקורת חוזרת:
אם המפקח מצא שבית העסק לא עמד בכל הדרישות הכבאיות, הוא יועבר את המידע לרשות המקומית ותינתן להם מכתב סירוב להעניק או לחדש את רישיון העסק, עד שהליקויים הנדרשים ייתוקנו על ידי בית העסק. בסיטואציה כזו, מפקח הרשות ימתין עד לתיקון הליקויים, ויבצע ביקורת חוזרת.
הגשת ערעור (הגשת השגה):
הגשת ערעור בנושא סירוב של הרשות הארצית לכבאות והצלה לאספקת אישור כיבוי אש לעסק, יכולה להיות מוגשת רק ע”י בעלי עסקים טעוני רישוי עסק, העומדים ב2 התנאים המצטברים: הגישו בעבר בקשר לרישיון עסק/יש להם רישיון עסק בהיתר זמני או מזורז בתוקף, ובנוסף כי הם מרגישים כי נפגעו או חלה שגיאה בביקורת בטיחות האש בעסק שלהם ע”י מפקח הרשות הארצית. נדרש לצרף לבקשה את פרטי העסק, בקשת הרישיון או הרישיון עצמו, העתק של ההחלטה או הדרישה שבעקבותה מוגש הערעור (השגה), צירו מסמכים וטיעונים רלוונטיים לנושא הפניה. יש לצרף את אישור תשלום הגרה הניתן במסגרת הגשת הטופס. יש למלא את הטופס באינטרנט בקישור זה, ולהגישו בתוך 30 יום מיום קבלת ההחלטה או הדרישה אשר בעקבותיה נכתבת השגה (הערעור). נתונה ההשגה, נותן האישור יעביר החלטה תוך 30 ימים. ניתן להאריך זמן זה ל-60 ימים אם יש שינוי במפרט, ול-90 ימים אם קיימת אי התאמה בין דרישות שונות. במקרה של התלות עם בקשה נוספת, יינתן פירוט ומשך ההשהיה.
תחזוקה שנתית לכל הפחות.
חזון החברה שלנו הוא למנוע את השריפה הבאה, לכן חשוב לנו לציין כי לאחר האישור והתקנת כל המערכות במבנה שלכם, לא אומרת כי סיימתם לעסוק בבטיחות אש לתמיד – בטיחות אש היא נושא המצריך תחזוק ובקרה כללית ברמה השנתית לכל הפחות. וכמובן, בדיקת ציוד כיבוי אש עצמאית המומלצת אחת לחודש. כלומר, יש לבצע ביקורת כיבוי אש שנתית המצוינת בחוק, והנה חובה לכל מבנה אשר נדרש לשמור על כללי בטיחות האש.
תנאים לקבלת אישור כיבוי אש לעסק – כל המסמכים שנדרש להגיש כדי לקבל את האישור
דרישות רשות הכבאות וההצלה לישראל
דרישות כיבוי האש מהרשות הראשית לכבאות והצלה לישראל, למתן או חידוש אישור כיבוי אש לעסקים, מפורטים בתקנות שירותי הכבאות (ציוד כיבוי בבניין מסחרי) תשל”ב – 1971. התקנות מטילות את האחריות להכנה מוקדמת, על בעלי העסק. הדרישות מותנות בסוג העסק, גודלו, כמות העובדים והמבקרים בו ועוד.
תקנות אלו, בשילוב סעיף 6 לחוק הכבאות וסעיף 9 לחוק רישוי עסקים, מגדירות בניינים מסחריים שאינם מחויבים ברישוי, אך מחויבים בהתקנת ציוד כיבוי:
- מטפי כיבוי + אישור תקינות ציוד כיבוי מטלטל ע”פ תקן 129
- גלגלון כיבוי + אישור התקנה עפ”י תקן ישראלי 2206 חלק 2
- אספקת מים תקינה, וביצוע בדיקת אופיין מים בעת הצורך.
- ברזי כיבוי אש.
- ארונות כיבוי אש
- בנוסף, הדבר כרוך בבדיקת תקינות מקיפה, תחזוקה שוטפת וביקורות שנתיות כמתחייב.
- עסקים בעלי סיכון אש בינוני וגבוה, עשויים להידרש להתקנה מחמירה של מערכות וציוד, ובהעדר אישור תקינותם, לא יינתן אישור כיבוי אש, למשל:
- קיימים עסקים הנדרשים למערכות כיבוי נוספות כגון מנדפים, לאישורים נוספים כגון היתר רעלים ועוד.
על בעל העסק להגיש לרשות המקומית תכנית של המבנה, פרטים על מהות העסק, פרטים אישיים ועוד. בנוסף, יש להעביר אישור בטיחות אש, של חברה מוסמכת. הרשות תעביר את החומר למפקח בטיחות אש, שיתאם ביקור בבית העסק, בסיומו יוציא דו”ח ביקורת המפרט תקינות וליקויים.
יש להעביר לרשות הכבאות תיק מסמכים הכולל, תכנית סקר סיכונים, תכנית בטיחות, תכנית מבנה מפורטת הכוללת מיקום אמצעי הבטיחות בהתאם לדרישות רשות הכבאות, ואגרת כיבוי שנתי משולמת, ויש להעביר אישורי תקינות בתוקף של הציוד המותקן, במרוכז.
תנאים לקבלת אישור כיבוי אש:
תנאים לקבלת אשור כיבוי אש עבור עסק או מבנה בעל רמת סיכון 2:
התנאים לקבלת קיום תוכנית בטיחות אש בעסק הכוללת מערכות ואמצעים לציוד כיבוי אש כגון מערכות כיבוי אש אוטומטיות, מערכות גילוי אש, ציוד כיבוי אש כגון עמדות כיבוי אש ומטפים – אשר כי כל האמצעים הותקנו ונבדקו על בסיס תקני מכון התקנים הישראלי, וע”י איש מקצוע המוסמך לכך בידי מכון התקנים הישראלי, להלן:
- מטפי כיבוי ואישור תקינות ציוד כיבוי מטלטל**: כולל את המערכות והציוד הנדרש לכיבוי ולהתמודדות עם אש, עם אישור תקינות נדרש, ע”פ תקן 129.
- גלגלון כיבוי ואישור התקנה עפ”י תקן ישראלי 2206 חלק 2: ציוד המתקין אש באמצעות מים, הנדרש אישור תקינות להתקנה ולשימוש בהתאם לתקן הישראלי הרלוונטי.
- אספקת מים: הבטחת אספקת מים בתנאים נכונים ובכמויות הנדרשות למערכות הכיבוי.
- ברזי כיבוי: התקנת ברזים המאפשרים גישה מהירה ויעילה למים למטרת כיבוי אש.
- ארונות כיבוי אש: התקנת ארונות המכילים ציוד ומערכות לכיבוי אש.
- מערכות ספינקלרים לכיבוי אש במים: מערכת אוטומטית המחוברת למקור מים. נדרש טופס אישור תקינות בהתאם לתקן ישראלי 1596.
- מערכות גילוי אש: כוללות מערכות לגילוי עשן באמצעות גלאים, הכוללת רכזת גילוי אש אנלוגית או אזורית. נדרש טופס אישור תחזוקה (טופס מס’ 4), על פי תקן 1220.
- כיבוי אש בלוחות חשמל: מערכת כיבוי אש זו, מבוססת על גז, ומגנה על לוח החשמל מסיבות להתפרצות אש. נדרש אישור תקינות מערכת כיבוי בארון חשמל (טופס מס’ 5), בהתאם לתקן 1597 או תקן 5210.
- בדיקה תרמוגרפית: בדיקה שמבוצעת בארונות חשמל, לבדיקת חום חריג שעלול לייצר אש. נדרש אישור ביצוע הבדיקה.
בנוסף, נדרשת בדיקת תקינות מקיפה, תחזוקה שוטפת, וביקורות שנתיות כחובה להבטחת תפקודם הנכון של המערכות הללו.
עסקים בעלי סיכון אש בינוני וגבוה עלולים להידרש להתקנה מחמירה של מערכות וציוד. בהעדר אישור תקינותם, לא ינתן אישור כיבוי אש. דוגמאות למערכות שעשויות להיות דרושות כוללות:
קיימים עסקים הנדרשים למערכות כיבוי נוספות כגון מנדפים, לאישורים נוספים כגון היתר רעלים ועוד.
סיכום שלבי קבלת האישור
בכדי להשיג את אישור הכיבוי לעסק שלכם, חשוב לקחת בחשבון את השלבים הבאים:
ייעוץ והדרכה:
חברות המתמחות בציוד כיבוי יכולות לסייע בהדרכה צעד אחר צעד עד לקבלת אישור הכיבוי. חשוב להתעקש על הכנות ביצוע סדרי כיבוי בעסק.
הגשת בקשה:
להגיש בקשה לפתיחת עסק חדש או לחידוש עסק קיים. לאחר מכן, לגשת עם כל המסמכים הרלוונטיים לרשות המקומית ובמקביל לרשות הכבאות וההצלה עם הבקשה לאישור הכיבוי.
ביקור מפקח בטיחות אש:
מפקח בטיחות אש יבקר בעסק ויבדוק ביסודיות האם נעשו כל הכנות כנדרש מהרשות לכבאות והצלה בתוך העסק/המבנה הביקור מצריך בתשלום אגרה עבור בדיקת ציוד מקרקעין.
הגשת אישור כיבוי אש לרשות הרישוי
כחלק מקבלת רישיון עסק, אתם נדרשים להגיש את אישור כיבוי האש אותו קיבלתם מהרשות הארצית לכבאות והצלה.
חשיבותו של אישור כיבוי אש
אישור כיבוי אש לעסק או מבנה פרטי, הינו בעל חשיבות רבה, מכיוון שתקני בטיחות האש ונהליו, נכתבו עבור מטרה אחת בלבד – להבטיח כי המבנה יעשה את הנדרש כדיי להציל חיי אדם. הצלת חיי אדם זהו ערך עליון, חיי אדם הם ערך עליון, ולכן, ישנה חשיבות אנושית רבה באישור כיבוי אש. עמידה בתקני בטיחות האש ודרישות הרשות הארצית לכבאות והצלה הינם דברי חובה, אך מעבר לכל ולפני הכל, האישור מסמל כי מי שמקבל אותו, אכן עמד בדרישות ותקנים המבטיחים הגנה איכותית ומספקת מפני סכנות השריפה. אותם התקנות והתקנים, נכתבו בידי גופים בין לאומיים כגון ארגון ה-NFPA, ונבדקו ושוכתבו ע”י מכון התקנים הישראלי, כך שעמידה בתקנים הללו, אינה רק אישור, אסמכתא או סמל סטטוס – אלא הינה צעד משמעותי וחשוב לבטיחות אש טובה יותר במבנה הפרטי או העסקי.
מהן הסכנות באי עמידה בחוק?
אי עמידה בקיום דרישות בטיחות האש/קבלת אישור כיבוי אש בעסק, כרוכות ב2 סוגי סכנות. מה קורה כאשר לא מנפיקים אישור כיבוי אש במבנה או בעסק?
בטיחות אש נמוכה יותר
חשוב לציין כי אי עמידה בקיום דרישות בטיחות האש והנפקת אישור כיבוי אש למבנה שלכם, משמעותה כי המבנה שלכם חשוף לסכנות בטיחות אש בהתאם לרמת הסיכון שלו.
זכרו כי תחום בטיחות האש נחקר ע”י ארגונים למודי ניסיון ומקרים, בין לאומיים וארציים, וע”י ניסיון ומחקר, נקבע כל מבנה בישראל נדרש להתייחס לתחום בטיחות האש ולקיים דרישות מסוימות אשר נדרשות ממנו.
ברמה האישית ולפי הרמה החוקית – אנו ממליצים לכם לעמוד בדרישות רשות הכבאות הארצית ומכון התקנים, ולהבטיח כי המבנה שלכם שומר על בטיחות אש כראוי.
אי עמידה בחוקי מדינת ישראל
אי עמידה בדרישות בטיחות האש הארציות (ישראל) של רשות הכבאות הארצית ומכון התקנים הישראלי, מהוות כאי עמידה בחוקי מדינת ישראל, מכיוון שדרישות ותקני בטיחות האש נאכפים בכפוף לחוק ומוכרים בכנסת ישראל. אי עמידה בתקנים והדרישות מהווה כאי עמידה בחוקי מדינת ישראל, אי עמידה בדרישות והתקנים נאכפת בין היתר ע”י קנסות כספיים, וע”י רגולציה אוכלת כגון אי מתן רישיון עסק במקרה של אי הוצאת אישור כיבוי אש, או לחליפין אי מתן חתימה על טופס 4 לאכלוס מבנים מצד הרשות הארצית לכבאות והצלה.
איך קובעים את דרישות בטיחות האש הספציפיות במבנה שלי?
דרישות בטיחות האש משתנות במבנה למבנה, מכיוון שבכל מבנה ישנן סכנות שונות, ישנם מבנים שנדרשים במילוי דרישות בטיחות רבות יותר, ואמצעים משוכללים יותר, וישנם מבנים ועסקים אשר נדרשים בשמירה על בטיחות אש באופן קטן יותר באופן יחסי. הפרמטרים הקובעים זאת:
- ככל ששטח המבנה גדול יותר, כך נדרש לכסותו באמצעים ומערכות רבות יותר מבחינה כמותית, מכיוון שפוטנציאל השריפה בו גדול יותר.
- מבנה מחולק לחדרים רבים יותר: ככל שהמבנה מחולק ליותר חדרים, וככל שהמבנה סבוך יותר, קשה יותר להיחלץ ממנו בשעת שריפה, ולכן כל חדר מצריך הקפדה נפרדת בבטיחות אש, מה שמגדיל את כמות האמצעים.
- ככל שיש יותר קומות במבנה, כך זמן ההיחלצות ממנו בזמן שריפה עולה, לכן רמת הסיכון שבו עולה, והוא נדרש בבטיחות אש מוקפדת יותר.
- מבנה בעל חומרים דליקים או פעילות העלולה להדליק אש – מעלה את רמת הסיכון בו אוטומטית לרמת סיכון גבוה. ובכך דרישות בטיחות האש יוחמרו בהתאם.
מי מוסמך לתת שירות בנושא?
תחום בטיחות האש ככלל, מתחלק למספר ענפים – כגון מטפים מיטלטלים, מערכות כיבוי אש במים, מערכות גילוי אש, ארונות ועמדות כיבוי אש, בדיקות ותחזוקות, כאשר כל אחד מן הסגמנטים שצוינו הוא תחום המצריך הסמכות ייעודיות ונפרדות. לעיתים העבודה תתנהל מול שני גופים נפרדים: אנו נחלק זאת באופן הבא.
יועץ בטיחות אש מוסמך – סקירה ותכנון.
בכדיי ליצור סקר סיכונים לבטיחות אש, וליצור תוכנית בטיחות אש – נדרש להיות יועץ בטיחות אש המוסמך לכך מטעם הרשות הארצית לכיבוי אש.
קבלן בטיחות אש – ביצוע ויישום.
קבלן בטיחות אש, הנה חברה הפועלת תחת הסמכות מכון התקנים הישראלי, חברה אשר תוכל להוציא את התוכנית שלכם לפועל, ועוסקת בשירותים כגון אספקה, התקנה, תחזוקה ובקרה של מערכות וציוד בטיחות אש כגון: מטפים מיטלטלים, מערכות גילוי אש ועשן כגון רכזות גלאים וציוד נלווה, מערכות כיבוי אש אוטומטיות במים (ספרינקלרים), ארונות כיבוי אש (עמדות) הכוללות גלגלוני כיבוי אש. חברה זו צריכה לחזיק בכל תווי התקן הרלוונטיים עבור כל אמצעי ומערכת אשר צוינה לעיל, כל הסמכה הינה מטעם מכון התקנים הישראלי והיא צריכה להיות חתומה, ובתאריך תקף למועד ביצוע ההתקנה/הבקרה/תחזוקה.
אישור בטיחות אש
בשלב ההכנה ולקבלת אישור כיבוי אש מרשות הכבאות וההצלה, ניתן לערוך סקר סיכונים באמצעות חברות שזהו תחום פעילותן, ואשר עסקים בעלי סיכון אש ברמה בינונית וגבוהה מחויבים בהם. חברות מקצועיות אלה, יש להן הידע בפרשנות החוק לגבי אמצעי הבטיחות, מיקומם במבנה, הדרכת עובדים, ליווי וייצוג מול הרשויות, תחזוקה שוטפת ועוד.
על פי הוראות נציב 532, יש להגיש תכנית בטיחות למבנה בו מתקיים העסק, בפירוט אמצעי הבטיחות הנדרשים והשימוש.
הדבר מאפשר פעילות בטיחותית, וכך נמנעות תאונות אש, סכנות חיים ופציעות.
ראשית, ייבדק המבנה על כל תוכניותיו ותתבצע הערכת סיכונים, על פי מידע זה, ייקבעו אמצעי הבטיחות ויוכן תיק בטיחות. שנית, יותקנו מערכות גילוי וכיבוי אש, תוך שחברת הבטיחות, מלווה ומסייעת ברכישה ובהתקנה לאחריהם יינתן אישור בטיחות אש, המיועד לרשות הכבאות.